Milionové indické město Gurgaon ovládají z velké části zdejší velké korporace. Výsledkem prudkého rozvoje města je více než pětinásobný nárůst počtu obyvatel a silně přetížená automobilová doprava. Ve městě se však připravuje futuristický projekt „létajících taxíků“, jenž by pomáhaly aspoň částečně řešit problémy obyvatel s dopravou.
Město Gurgaon mělo ještě v roce 2001 „pouhých“ 171 tisíc obyvatel. Dnes jich má téměř 1 milion. Město už 40 let z velké části řídí největší místní firmy, které pro občany zajišťují i to, co v jiných městech a obcích běžně ovládají volené politické reprezentace měst.
V Gurgaonu tak vládnoucí soukromé korporace pro občany zajišťují například kanalizaci, hasičské služby, ale i zdravotní péči či místní školství.
Prudce se rozvíjející město Gurgaon v Indii. Ještě v roce 2001 mělo 171 tisíc obyvatel. Dnes tu žije téměř milion lidí.
Jeden z největších problémů prudce se rozvíjejícího města, dopravní zácpy, však má být v tomto unikátním městě řešen revolučně.
Projekt totiž přesouvá dopravu občanů „do oblak“. Futuristický záměr ovšem nepočítá s využitím tak pošetilého vynálezu, jakým bylo Fantomasovo auto s křídly…
„Létající taxíky“ budou mít v Gurgaonu podoby speciálních kabinek, samozřejmě bez řidiče, které se budou jako lanovka pohybovat v dostatečné výšce nad úrovní husté pozemní automobilové dopravy.
Systém „Osobní rychlé přepravy Metrino“ (Metrino personal rapid transit – PRT) připravuje v Gurgaonu federální indická vláda. Jde přitom o pilotní projekt, který v v Indii zatím nemá obdobu. V nejbližších týdnech má být vypsán tendr na financování projektu.
Systém „lanovkových létajících taxíků“ bude v první fázi pokrývat vzdálenost zhruba 13 kilometrů a bude mít celkem 16 stanic na trase mezi indickým hlavním městem Nové Dillí a městem Gurgaon.
Do každé kabinky se vejde 5 cestujících, když v provozu má být celkem 1110 takových vzdušných taxíků. Znamená to, že i kdyby byly všechny kabinky plně obsazeny, bude systém schopen v jeden okamžik přepravovat celkem 5500 cestujících.
Kritici přitom poukazují na to, že tak nízký počet pasažérů, kteří namísto auta budou moci využívat létající lanovkové taxi, příliš neulehčí místní přetížené automobilové dopravě.
Systém je však v některých aspektech poměrně průkopnický, neboť do „rovnostářské“ hromadné dopravy zavádí prvky placených nadstandardů. Zákazníci si totiž budou moci připlatit za expresní kabinku, která je na jimi vybranou cílovou stanici dopraví „přímo“, tedy bez zdržujících zastávek v mezistanicích.
Jinak se ovšem fungování „létajících taxíků“ bude podobat klasické veřejné dopravě. Cestující budou čekat na pozemní zastávce, než přijede další dopravní kabinka. Poté nasednou a kabinka vyjede nahoru, nad úroveň ulice. Ve vzduchu se pak bude pohybovat rychlostí 64 km/h.
Projekt má stát celkem 136 milionů dolarů (3,2 mld. Kč). Soukromému investorovi by se tato částka měla vrátit během 25 let.
(lms)